torsdag, januari 12, 2006

Avidentifierade jobbansökningar

För ett par år sedan motionerade jag och Rocio Fernandez till kommunfullmäktige om att Göteborg borde införa avidentifierade personuppgifter vid anställningar för att underlätta för människor med annan etnisk bakgrund att få jobb.

Vi fick blandade reaktioner på vår motion. De flesta remissinstanser var positiva. Men socialdemokraterna var skeptiska. De vore att erkänna att vi diskriminerar idag menade dem. Till slut, efter långa diskussioner, gick de med på att ha ett försök i Göteborg i tre förvaltningar.

SDN Centrum och Kortedala och Kulturförvaltningen är de tre förvaltningarna som ska genomföra försöket. Den information jag fått hittills så har man inte tillämpat metoden med att sära på meriter och personuppgifter fullt ut och någon förvaltning har precis kommit igång.

Jag erkänner. Jag är otålig. Jag tror dessutom att detta kan bli ett genombrott för invandrare att bedömmas efter sina meriter och inte vad de heter. Att diskrimineringen faktiskt kan motarbetas. Argumentet som jag fortfarande får höra: "att införa detta innebär ju att man erkänner att vi har diskriminerat tidigare" är faktiskt lite tragiskt.

Jag brukar bemöta det med: Om vi inte ens kan erkänna att vi har fördomar - då har vi lång väg att gå innan vi kan börja bekämpa dem!

Jag tror på detta systemet. Jag tror dessutom att det kan motverka annan diskriminering som köns och åldersdikriminering. Har jag har fel? Visa mig då ett bättre sätt.

Igår förslog ensamutredaren Tanja Linderborg att offentlig sektor borde pröva och lagändring behövs inte. Tanja har rätt. Göteborg borde utvidga försöket till samtliga förvaltningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar