Peter Eriksson (mp) tycker att Göteborgarna är näst i tur att få trängselskatt. Nej tack, vi slipper!
Måste ändå säga att jag verkligen uppskattar både miljöpartiet och vänstern som ger klara besked redan före valet: att de vill ha och tror på trängselskatt! (s) är mer luddiga i kanten.
Anneli Hultén har tidigare sagt sig vara beredd att införa dem. Nu säger hon att det är en fråga Göteborg ska avgöra - inte Stockholm. Nä nä. Det sa Annika Billström också. Men vad hände där? Jo, Göran P gör upp med Peter E och sedan tvingas Annika B att bryta löftena. Sossarna måste lämna besked till väljarna före valet!
Miljöpartiet hoppas att miljön ska bli bättre med trängselskatteförsöket och att kollektivtrafiken ska få intäkterna. Men där har ju Pär Nuder sagt att skatten inte alls kommer att gå tillbaka till Stockholmarna - och det vore ju bättre att satsa 3,8 miljarder direkt på kollektivtrafiken istället. Hur miljön påverkas är också tveksamt eftersom trängselskatt har som syfte att sprida ut trafiken på dygnet (det är ex gratis vissa tider i Stockholm) och i viss mån stimulera till att åka kollektivt.
Men jag gillar inte tanken på att den med bäst ekonomi, den som har råd att betala trängselskatt, är den som ska ha tillträde till stadens centrum. (Det är knappast ensamstående småbarnsmamman som både ska hämta och lämna på dagis som har råd...)
Göteborg behöver satsningar både på mer vägar, en ny riktig älvförbindelse (inte bara en cykelbro), västra länken, ny hamnbana för tågen och på bättre kollektivtrafik. Där glömmer ofta miljö- och vänsterpartister att även bussar behöver bra vägar och broar att köra på...
Jag gillar heller inte att Peter Eriksson förhandlar med regeringen om att Göteborg kan bli nästa kommun att behöva införa trängselskatt, det ska inte pådyvlas uppifrån om det nu överhuvudtaget ska införas. Trängselskatt i Kalix istället? Nä visst ja, det är inte så trångt där och han den där Eriksson - som också är kommunalråd i Kalix - han kör ju SUV...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar