måndag, juni 30, 2008

Krossad ruta och stulen väska...

Måndag morgon. Kl. 08.15.
Rycker till ljudet av en kraftig smäll, krossat glas och ett tjutande billarm. Mitt billarm, visar det sig när jag rusar upp och tittar ut på gatan.

Jag ser också en kille som stannat moppen brevid min bil. Ner och ut på gatan. Grannen kommer över och en man jag inte träffat tidigare kommer fram och berättar att mopedisten som kört förbi honom i ilfart var i 45-års åldern... Tjuven visar det sig, och inte som jag trodde en omtänksam förbipasserande. Okej - jag är godtrogen.
Där står vi en stund och förundras över varför någon slår in en ruta på en bil mitt bland folk. Jag plockar upp en plastmapp från marken med kommunala handlingar i. De ville han tydligen inte ha... Ville han bara smasha rutan eller vad ville han ha i min bil?

Min träningsväska är tjuvens byte. Min träningsväska (!)
Vad har man i den?
o ett par väl använda träningsskor (hoppas de luktar illa!)
o ny sport BH
o nya träningsbyxor
o ny top
o necessär med allt smink (använder inte överdrivet mycket men...)
o schampo & balsam (nyköpt hos frisören förra veckan)
o bodylotion
o handduk förstås
o min pulsklocka
...och säkert lite till jag inte minns nu...

Ringa verkstaden för att fixa rutan. Inga problem de tar emot direkt. Lämna bilen, lånebil (Toyota Prius) under tiden. Polisanmälan på nätet tar evigheter att fylla i. Ringer försäkringsbolaget.
- Var hade du parkerat bilen? undrar försäkringstjänstemannen
- Utanför huset, svarar jag
- Ledsen, då gäller inte försäkringen, säger hon (och låter inte särskilt ledsen) man ska ta med sakerna in, fortsätter hon sedan käckt.
- Men vad hade hänt om jag lämnat väskan i bilen medan jag gick in för att hämta resten av packningen, undrar jag lite försiktigt.
- Nej, tyvärr, inte då heller.

Varför betalar men en massa pengar varje år i premie på en hemförsäkring om den inte hjälper när man behöver den?

Jag blir så himla förbannad. Andrahandsvärdet på prylarna i min träningsväska är inte särskilt stort - men att återställa bilen och ersätta väskan med innehåll tar ork, kraft, energi och kostar givetvis pengar. Allt detta för att en idiot tyckte att han hade rätt att slå in rutan på min bil.

------------------
intressant?
billarm, hemförsäkring, tjuv,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar