onsdag, december 28, 2005

Klubbkortselände!

Maken och jag åker till Frölunda Torg för lite mellandagsrea. Ingen av oss är riktigt på köphumör så vi hamnar ganska fort på kafé och tar en latte och en mochiato.

Sedan fyndar jag en turkos (!) dunjacka - har redan fått många komplingmanger för färgen - och maken en svart rock.

Går in på Joy för att kolla om de möjligen rear en kavaj jag kikat på innan jul - jovisst, nedsatt med 500:- bestämmer mig för att slå till. I kassan får jag vänta medan en kund ska göra en kompliserad retur. Att den är kompliserad får vi alla i butiken veta när biträdet och kunden högljutt förolämpar varandra och hävdar (båda två) "om du bara lyssnar på mig". Jag tänker lite coolt att de behöver nog varsinn latte...

Jag får ett annat biträde och då passar jag på att fråga om de kan flytta över tre stämplar jag fått i en annan butik på det stämpelkort jag har i Frölundabutiken. "Nej tyvärr, vi kan inte göra det" säger hon. Jag blir väldigt förvånad och frågar varför. Hon ska fråga Marie (hon med den första kunden).
"Nej, vi det kan vi inte göra", säger Marie.
"Nähä," säger jag. "Varför?"
"Nej, men det förstår du väl att du inte kan komma 3 månader senare och vilja flytta över dem till detta kortet."
"Uppriktigt sagt förstår jag inte det, säger jag lite trött jag erkänner, i Halmstad där jag fick kortet upplyste man inte om det utan tvärtom sa de att det var bara att flytta över eftersom jag inte hade kortet med mig."
"Man ska ju ha kortet med sig och vill man flytta stämplarna ska man komma inom 3 veckor och ha kvittot med sig, så är reglerna" säger Marie.

Jag kan förstå att man har en dålig dag och jag tycker egentligen att stämpelkort och bonussystem är ett jäkla elände. Men om man är det minsta lilla rädd om mig som kund så hade det varit hur lätt som helst och säga:
"Nja, egentligen ska det vara gjort inom 3 veckor men det är ju jul" (eller fyll i vad f-n som helst som skäl) och med ett leende flyttat stämplarna, rivit det gamla kortet och haft en nöjd kund som gick ut ur butiken.

Nu är jag fortfarande irriterad - både på Marie och på den idiotiska regeln som hindrar Marie från att vara serviceminded. Vad tror de? Att jag stjäl stämpelkort av mina vänner för att få bonus hos Joy eller vad är den regeln till för? Måste maila Joy innan jag spricker av jul-ilska! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar