tisdag, december 13, 2005

Tre Luciatåg på samma dag.


Upp i ottan. På vårt dagis har de förstått att man inte ska jaga upp ungarna klockan 05.30 för att ha lussemorgon så tidigt att alla är morgonsura eller är så trötta att de kräks över fikabordet... (Janson beskrev ingående hur det gick till på deras dagis i fjol.) Men nästan en timme tidigare än vanligt ska vi vara på plats med tindrande ögon, fikakorg och kamera. Det blir lite bråttom.

Joel är tomte, det blir Spiderman en annan dag. Urgullig och ullig i sin nya utstyrsel och de sjunger riktigt bra! De två bästa inslagen är när 2 röststarka tjejer, Lova och Idun, helt sonika bestämmer att nu är det dags för "En sockerbagare" medan de andra sjunger "I ett hus i skogens slut". En innovation faktiskt! Och lille Valter drygt 1 år som jazzar loss på golvet framför de andra. Inte ett öga är torrt!

Sedan är det fika med alla syskon och föräldrar. Nybakade lussekatter och pepparkakor.

Luciatåg 2
Är Nordhemsskolans musikklasser som lussar i Stadshuset. Jag hinner dit precis för att höra de sista 2 sångerna. De sjunger fantastiskt! Bättre än 2-5 åringarna, men de är inte lika söta ;)

Hittar en julklapp på mitt rum! C tackar för att hon alltid får åka med mig. Hon är för gullig!

Luciatåg 3
Angeredsgymnasiets musikklass lussar för oss i utbildningsnämnden. Riktigt bra! Jag får ståpäls av Betlehems stjärna (Gläns över sjö och strand)
Lussekatterna är vanliga bullar utan saffran. Typiskt Göteborgskt. Jag har aldrig förstått vitsen med lussebullar utan saffran - de smakar ju som vilken slät bulle som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar