Göteborg har varit utan stora statliga
trafikinvesteringarna sedan Älvsborgsbron och Tingstadstunneln byggdes på
60-talet. Under decennier har Göteborg hamnat i strykklass, medan stora
investeringar har genomförts i Malmö och Stockholm. Den socialdemokratiska tiden då man valde bort Göteborg
är över. Nu levererar och satsar Alliansregeringen på Göteborg. På bara några
år har beslut fattats om Marieholmstunneln under Göta älv, förstärkt järnvägskapacitet
ut till hamnarna, och en ny centralstation med järnvägsspår i tunnel under
Göteborg.
I dag presenterade Alliansens partiledare nyheten att en ny
järnväg längs sträckan Göteborg-Borås ska byggas. Mölnlycke-Rävlanda/Bollebygd blir den
första etappen av tre i regeringens satsning på en ny dubbelspårig järnväg
mellan Göteborg och Borås. Tanken är att all persontrafik på den nuvarande
järnvägen flyttas över till den nya banan. Satsningen på 5 miljarder innebär att tåget också kommer att ansluta till Landvetter
vilket skapar en järnvägsförbindelse mellan flygplatsen och Göteborg. Satsning
innebär att restiden kortas och antalet avgångar i varje riktning mer än
fördubblas.
Beskedet från regeringen är en viktig satsning på Göteborg och Västsverige, vilket Jan Björklund lyfte som en prioriterad fråga i samband med sitt sommartal på Eriksberg. Redan i dag görs 10 miljoner arbetspendlingsresor mellan städerna och med den nya satsningen kommer resandet med tåg att stärkas betydligt i vår region. Regeringen satsar sammanlagt 55 miljarder på Ostlänken, Göteborg-Borås samt investeringar i drift och underhåll som del i investeringssatsning för jobb och tillväxt.
I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4, SvD, DN, AB, EX, BT, SVT,
Beskedet från regeringen är en viktig satsning på Göteborg och Västsverige, vilket Jan Björklund lyfte som en prioriterad fråga i samband med sitt sommartal på Eriksberg. Redan i dag görs 10 miljoner arbetspendlingsresor mellan städerna och med den nya satsningen kommer resandet med tåg att stärkas betydligt i vår region. Regeringen satsar sammanlagt 55 miljarder på Ostlänken, Göteborg-Borås samt investeringar i drift och underhåll som del i investeringssatsning för jobb och tillväxt.
I nyhetsflödet: GP1, GP2, GP3, GP4, SvD, DN, AB, EX, BT, SVT,
Alla verkar så uppåt av det här men läser man vidare ser man att byggprojekten startar inte förrän om fyra fem år och byggtiden beräknas till tio år. Det hinner hända mycket på fem år för att inte tala om tio. Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken.
SvaraRaderaNu var det väl inte så att sossarna valde bort Göteborg. Vill minnas att trollhättepaket var sossarna som stod bakom. Liksom Göta och Lundby tunneln. Och var det in Socialdemokraterna som föreslog snabbtåg mellan Göteborg och Borås redan innan förra valet? Förstår att du är desperat för att vända alliansens usla siffror men lite ärlighet skadar väl aldrig?
SvaraRaderaDet var ett efterlängtat beslut. Kör på så det ryker!
SvaraRadera