söndag, februari 08, 2009

Lokalpolitikens bloggdrottning...

GP skriver idag på sidan 4-5 om "Den lokala politiska bloggen är fortfaranade sällsynt" - ironiskt nog ligger den inte på gp.se...

Peter Lenken går igenom den lokala bloggosfären och har hittat åtta någorlunda aktiva bloggare i kommunfullmäktige. Han påpekar att flera har mer eller mindre insomnade bloggar. Några vaknar säkert till liv efter detta eller också tas de bort gissar jag.

Vänsterpartiets kommunalråd Marie Lindén gjorde ett bloggförsök i början på 2008 som avstannade efter fem inlägg. Det roligaste handlade om hur hon väntade på att julstjärnorna skulle vissna så att de kunde slängas.

Andra bloggar som Lenken läst är Lennart Widings blogg, han är vice ordförande (m) i kulturnämnden, Cecilia Dahlman Eek (s) och Eva Obenius (mp), Maria Augustsson (s) som fastnat i "Facebookträsket" (känner jag igen), Jöran Fagerlund (v). Lenken konstaterar att Anders Flanking (c) mest skriver om rikspolitik - han är centerns partisekreterare.

Folkpartiets lokala partisekreterare (stadssekreterare min anm), Stefan Landberg, är aktiv bloggare. Men inte heller här finns mycket lokalpolitik. Landberg skriver mer en privat dagbok.

Kristdemokratiska Carina Liljesand bloggar sedan ett par år tillbaka, mest om egna motioner och debattinlägg i tidningar. Den lokala politiska bloggdrottningen är det folkpartistiska kommunalrådet Helene Odenjung.

På sidan 5 finns en artikel om min blogg av Gunilla Grahn-Hinnfors.
Jag berättar att bloggen från början var ett svar på vad jag gjorde på dagarna. Men också ett sätt att reflektera över politik och beslut. Privatpersonen Helene finns med på ett hörn men barnen blir allt sällsyntare på bloggen. Det finns en gräns mellan det privata och det personliga.

Helene Odenjung ser bloggen som ett politiskt verktyg bland många. Den är ett sätt att få ut partiets politik. Men fortfarande tror hon mer på möten och samtal.
- Nätet kan ge fingervisning om tyngden i en fråga men min erfarenhet är att folk är ganska traditionella. De flesta hör av sig på andra sätt.

Hon menar att bloggosfärens betydelse för politiken är marginell men att de nya medierna vinner terräng. Filmklipp på You Tube tror Helene Odenjung kommer att bli ett nytt sätt att få fart på det politiska intresset.

Finns det saker du undviker att skriva om?
- Jaa, massor!! Jag sitter ju med i partiledningen och får reda på mängder av spännande grejor som händer i regeringen och så. Men där måste jag välja. Och det är bättre att ha inflytande på riktigt, än på bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar