torsdag, mars 23, 2006

Hamsterpaj & msn

Kommunstyrelsen har haft "lunch till lunch" (konferensform som antagligen uppfunnits av män i övre medelåldern som inte längtar hem till sin familj...) tisdag och onsdag. Det är en årlig konferens och årets program var det bästa jag varit med om hittills!

Dag 1 ägnades åt islam ur olika synvinklar och aspekter - mycket intressant! Dag 2 till internet.
Då demonstrerade Alice 15, Gustav 17 och Karl 14, vad "ungdomar" gör på internet.
Generellt: Killar spelar/tjejer chattar. Martin Börjesson beskrev "internets utveckling på 10 år och hur ser framtiden ut" mycket pedagogisk. Svårt att återge men läs lite mer här.

Jag berättar vid mitt bord att min 4-åring är inne på Hamsterpaj - han behöver bara hjälp med att hitta de "upp-och-ned-vända m:en" som han säger (och han VET vilka spel och filmer han får se på) min 9-åring spelar spel och min 14-åring är inne på msn. Kd's Mattias Bred ser lite chockad ut över att en 4-åring ens kan ta sig ut på internet... :)

I diskussiosnen efteråt är det några som är tveksamma till internets utveckling och borde man inte reglera mera osv. Jag poängterar att nätet tagit över lite av folkrörelsernas roll som nätverkande organtisation och exemplifierar med den föräldraförening för barn med dyslexi som inte kan få bidrag för att enligt socialstyrelsens regler så uppfyller de inte kraven på 6 studiecirklar (de träffas över nätet)...

Kan inte låta bli att tänka på vad Ines Uusman sa då hon var minister: "Internet? Nej, det är nog bara en övergående fluga".

Idag är det lika självklart att använda internet som att använda telefon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar