Den så kallade åtgärdsgarantin som regeringen har presenterat garanterar
inte kunskap, den garanterar bara att det blir fler blanketter för
lärare och rektorer att fylla i. Det skriver jag på GP debatt i dag.
Det är häpnadsväckande att Karin Pleijel (MP) vill driva igenom
långtgående regleringar av vad rektorer och lärare ska göra i sitt
dagliga arbete. Samtidigt överger hon den skolutredning som lagt grunden
till en gemensam grundskolenämnd. Uppenbarligen är det viktigare att
försvara regeringen än att renodla uppdrag, roller och ansvar.
Utbildningssystemet måste präglas av en stödjande kultur, där det finns
en tillit till att elevernas resultat omhändertas. Den insikten verkar
nu vara bortblåst.
Karin Pleijel borde i stället städa framför egen dörr. För det är i
Göteborg som det saknas pengar till tidiga insatser och det är här
kunskapsmålen i lågstadiet inte följs upp. Skolan behöver inte fler
formulär. Skolan behöver bättre förutsättningar, fokus på
kunskapsuppdraget och studiero i klassrummen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar