fredag, januari 20, 2006

På glid

Fredag morgon. Varannan vecka ungefär betyder det Stockholm och inte Göteborg för mig. Denna fredagmorgon var en sådan. Hade noga studerat både vädret och min förkylnings utveckling för att avgöra om det skulle bli någon resa. Varning för snöoväder var utfärdat. Min förkylning var status quo. Kollade Luftfartsverkets hemsida för att försäkra mig om att det inte var några förseningar på uppresan. Mitt möte skulle börja 10.00 och sluta 12.00 så det var inte stor idé att åka om flyget var försenat. Luther avgör. Jag åker.

Så här i efterhand borde jag ju stannat hemma...
Det tog över 20 min med bilen att ta sig hemifrån till Korsvägen... normalt tar det 7 kanske. Redan där skulle jag ha vänt. Men när jag kom ut på riksväg 40 flöt det på bra, så 8.10 checkade jag in på Landvetter. Mitt flyg skulle gå 8.25. Inga problem. Vi landar före utsatt tid. Har väldigt trevligt sällskap på flyget. Carina och jag bestämmer att vi ska ta en lunch någon dag. Taxi från Bromma till Hornsgatan.

Kl. 14.00 lyfter vi från Bromma för att ta oss hem. Nu hade jag sällskap med kommunalrådet Granberg, riksdagsledamot Darvik och, visar det sig, regionråd Bergsten. När vi ska gå ner för landning meddelar kaptenen att Landvetter är glashalt och kraftiga sidvindar och vi ska pröva Säve istället, där ska bussar hämta och ta oss till Landvetter. 40 min senare kommer kapten tillbaka:
- Tja, jag är ledsen att det tagit tid med besked, men det är så att ALLA västsveriges flygplatser har stängt. Vi har kontrollerat alla andra möjliga alternativ. Säve kommer att öppna om en timme och där kan vi få landa, men vi har bara bränsle för 30 minuter till, så vi landar därför i Jönköping om 15 minuter. Det går ett sus genom planet...

Det är väldigt kul att studera hur folk reagerar när det inte blir som de har tänkt. "Vi tar en taxi" hörs från flera håll. Jag funderar mest på om vägarna är farbara eller om det blir fredagsmys på Jönköping Airport...

Är hemma igen vid 19.30 - 10 timmars resa för 2 timmars sammanträde...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar